|
|
Four
Neil Young albums have just been reissued on cd for the first time and this is
Part 2 of Monsieur Patrick’s review.
Hawks
and Doves raises up a problem. First, it is made up of heterogeneous elements:
side A is made up of 4 acoustic numbers, studio off-cuts from the previous
decade while the other side comes from the same session.
This is the latter one that brings up a problem and a big one. Not only Neil
Young plays all along low quality country hardly good enough to entertain the
white trash Disneyland of Nashville, Tennessee, but he also takes advantage of
it to inaugurate with great pomp his ideological erring ways in which he would
frequently fall during the 1980’s before pulling himself together and
recovering his mental health each time (up to the recent ‘Let’s Roll’
about the 11th of September events – which has fortunately quickly
been forgotten).
A few excerpts from this second side are sufficient to dissuade anyone endowed
with reason from listening to it, even from listening with only one ear:
« I’m proud to be a union man » ; or even better: « USA !
USA ! » all together now… There is no use to linger on or to dash
into a stereotyped debate such as « Should we separate the human being and
his political ideas from his work of art ?... ».
Let’s
focus on the A side now. It is probably a masterpiece. It does not pale in
comparison to the magnificent first side of the then recent Rust Never Sleeps
(1978).
A big part of what has been written about ‘Will to Love’ in American
Stars and Bars review is also valid regarding the opening song ‘Little
Wing’. Two guitar chords (C and F), some breathless harmonica notes and an
approximate voice are sufficient to make these 2 minutes suspense in the air?
Then, there is ‘The Old Homestead’, a ghostly and worrying cavalcade endowed
with obscure allegorical lyrics; a beautiful song, a bit long though. ‘Lost in
Space’ is melancholy and touching thanks to its naivety, its beautiful melody
and it is decorated with peculiarly distorted voices.
‘Captain Kennedy’ deals with war and appears as a classic song. It makes you
think of a sailor song but its inspiration has probably more to do with English
folk and this sort of archaistic hieratic quality whose solemn aspect makes the
song move away from country-folk pathos. It is quite close to Bert Jansch on Jack
Orion, particularly because of the guitar play consisting of a kind of
tiresome finger picking whose aim seems to tear out the strings one by one.
I’ll advise you kind readers to get these four essential songs through foul
means…
A
strange album anyway…
Review
by Monsieur Patrick. Translation by SEB WOOd.
---
French version:
Hawks and doves pose
problème. D’abord, c’est un assemblage hétéroclite : la première
face est constitué de 4 morceaux acoustiques, chutes de studio de la décennie
précédente, la seconde provient d’une seule et même session.
C’est cette dernière qui pose problème, un gros problème. Non seulement
Neil Young y déroule une country bas de gamme tout juste bonne pour le
Disneyland white trash de Nashville, mais il en profite pour inaugurer la série
d’errements idéologiques dans lesquels il tombera fréquemment dans les années
80 avant de ressaisir à chaque fois (jusqu’au récent « Let’s roll »
sur le 11 septembre – fort heureusement vite oublié).
Quelques morceaux choisis de cette seconde face suffiront à dissuader toute
personne sensée d’y jeter ne serai-ce qu’une oreille distraite :
« I’m proud to be a union man » ou mieux « USA ! USA ! »
tous en cœur… Inutile donc de s’attarder. Ni de se lancer dans un développement
type « peut-on séparer l’homme et ses opinions politiques de son œuvre ?... ».
Maintenant la première face. Probablement un chef d’œuvre. A la hauteur de
la magnifique première face du récent Rust never sleeps (1978).
Une grande partie de ce qui a été dit plus haut à propos de « Will to
love » vaut aussi bien pour le morceau d’ouverture « Little wing ».
Deux accords de guitare (do et fa), quelques notes d’harmonica à bout de
souffle et une voix approximative suffisent pour 2 minutes en suspend dans
l’air.
Suivent « The old homestead », chevauchée fantomatique et inquiète
au texte allégorique assez obscur. Très beau quoi qu’un peu longuet. Ensuite
« Lost in space », mélancolique et d’une naïveté touchante avec ses
voix bizarrement déformées. Belle mélodie.
« Captain Kennedy », une chanson sur la guerre, a valeur de
classique. On pense à une chanson de marin, mais l’inspiration est sans doute
à chercher du côté du folk anglais et de cette espèce de hiératisme archaïsant,
de gravité qui éloigne du pathos country-folk. Le Bert Jansch de Jack Orion
n’est pas loin – en particulier dans le jeu de guitare, une espèce de
finger picking très physique dont le but semble être d’arracher les cordes
une à une.
On conseillera au lecteur de se procurer par des moyens détournés ces quatre
chansons indispensables.
Drôle de disque en tous cas.
-Monsieur Patrick
/nov 1st 2003/