The Nova Express
The Nova Express ep
/dead bees; 2003/

 

 


more info:
www.thenovaexpress.net
www.deadbees.com 

This brilliant 4 tracks ep is both The Nova Express' and indie label Dead Bees' first release. The Nova Express is a 4 piece band from Toulouse, France. They’ve garnered critical praise after opening for a lot of bands including Interpol, Calla and B.Balthazar. Their catchy noisy indie power-pop may make you think of Chokebore, early Weezer or Nirvana.

If you don’t know that this ep consists of 2 songs composed by one young man and 2 by another young man, you could think that the guy is pretty schizophrenic but then you know that now, don’t you darling ?

The two singers have clearly distinct voices, which enables the band to vary the songs’ tones and emotions. While Joel stretches his lyrics in a doleful, if not depressive slack way somehow reminding you of Chokebore, Sebastien encrusts his delivery with energy and dynamics and from time to time strangely evokes an excited version of Robert Smith.

Their talented rhythmic section adds prowess, sonic presence and energy to the songs’ core and even venture to liven up the gigs performing weird deeds. The bass player regularly tends to get naked during the show while the drummer likes to joke in a Keith Moon fashion and eventually to act like a clown (standing upside down for instance) while the frontmen, possessed by their songs, do not really pay attention.

This brilliant ep starts with a song which is rather unique in their repertoire. Its ragged guitar lines are truly reminiscent of Unwound but when the vocals appear in this sadly casual and resigned tone, they ring with a dynamic Chokebore resonance. It’s peculiarly called ‘I won Plehdeen’. Sometimes emotion is hard to articulate… Someone suggested that it should be read backwards, like a cryptic code, a secret message. I need help now.

‘Unsolved Death’ is definitely radio-friendly. The singer has changed, (the style too). The song is not an emotion-conveyer like the first one but its quality comes from efficiency and hooks. If someone wants a glimpse of what a catchy radio-friendly indie-pop song is, ‘Unsolved death’ could be a nice example. What the band loses at first sight in genuine emotion, it recovers it in energy and catchiness and thanks to its unifying rhythmic section The Nova Express never sounds like two different groups.

Then ‘Sherilyn’ starts off with an outstanding bass riff that just comes and goes as if it was the singer’s friend who remained and gave him a hand when the party’s over, when everything’s gone and helped him move on to the next chorus, the next party…

The last song entitled ‘Bones and silence’ is a great down-tempo dirge in which the infuriation does not yield to catharsis but remains in the field of resignation and weariness that most of us share. It consequently achieves some kind of universal aspect.

I advise you to quickly grasp hold of a copy of their tuneful highly recommendable self-titled debut ep.

Review by Blacklisted ‘brunette again’ Igor.

PS: I won’t venture to tackle the lyrics’ meaning lest going completely off the track either analysing shambolic and apparently nonsensical lyrics which probably hide some underlying over-subtle meaning or lyrics making fun of themselves and thus competing with Fountains of Wayne in a self-indulgent kind of way.

---
FRENCH VERSION:

Cet excellent 4 titres est la première sortie de The Nova Express ainsi que la première référence du label indé Dead Bees. The Nova Express vient de Toulouse et bénéficie de critiques élogieuses après leurs performances scéniques (notamment en ouverture d’Interpol, de Calla ou de BBalthazar). Leur power pop résolument indé et accrocheuse n’est pas sans rappeler le Weezer du début, Chokebore ou encore Nirvana.

Si vous ne saviez pas que 2 personnes se partagent la composition de cet ep, vous pourriez penser immédiatement que le jeune homme est particulièrement schizophrénique… mais ce n’est pas le cas. Les deux chanteurs ont des voix diamétralement opposées, ce qui apporte variété de tons et d’émotions. Alors que l’un s’évertue à étirer ses paroles dans une désinvolture triste voire dépressive rappelant celle de Chokebore, l’autre y insuffle beaucoup plus d’énergie et de rythme, se rapprochant parfois de manière étrange d’un Robert Smith revigoré.

La section rythmique ajoute aisance technique, présence sonique et énergie aux titres et se permet même d’égayer les concerts : le bassiste a tendance à se déshabiller pendant le concert alors que le batteur se complait dans la blague clownesque à la Keith Moon (faire le poirier est un exemple) alors que pendant ce temps les guitaristes-chanteurs, possédés par leurs chansons, ne leur prêtent que peu d’attention.

Ce très bon ep débute avec un titre qui a une place à part dans leur répertoire. Ses lignes de guitare saccadées évoquent vraiment Unwound mais lorsque le chant fait son apparition, indolent et résigné, le titre évolue vers le registre d’un Chokebore dynamique. La chanson a un nom bizarre ‘I won Plehdeen’. Il est quelquefois éprouvant d’articuler ses émotions… Quelqu’un a suggéré que le titre devait se lire à l’envers, comme un énigmatique message secret. I need help now.

‘Unsolved death’ pourrait être un hit de radio. Le chanteur a changé, (le style aussi). Si la chanson n’est pas aussi émotive que la précédente, elle est plus efficace et accrocheuse. Si quelqu’un veut savoir ce qu’un hit indie-pop est, cette chanson pourrait facilement servir d’exemple. Ce que le groupe perd à première vue en émotion, il le gagne en efficacité et en accroche mais grâce à sa section rythmique qui lie les deux styles The Nova Express ne sonne pas non plus comme deux groupes différents selon quel chanteur opère.

Ensuite ‘Sherilyn’ commence avec un excellent riff de basse qui va et vient comme s’il était un ami du chanteur qui reste avec lui lorsque la fête est finie, lorsque tout est parti et l’aide à avancer jusqu’au prochain refrain, jusqu’à la prochaine fête…

Le dernier titre appelé ‘Bones and Silence’ est une sorte de lent hymne funèbre dans lequel la colère ne cède pas à la tentation cathartique mais demeure dans le champ de la résignation et de la lassitude que nous partageons presque tous. La chanson acquiert par conséquent un aspect universel.

Je ne peux que vous conseiller de vous procurer rapidement un exemplaire de ce mélodieux galop d’essai qui s’avère plus que recommandable.

Blacklisted Igor. Translation by SEB WOOd.

PS: Je ne me hasarderai pas à disserter sur le sens des paroles de peur de me fourvoyer complètement en analysant des lignes désordonnées et d’apparence dénuées de sens mais qui cachent probablement quelque signification sous-jacente trop alambiquée, ou bien des paroles se moquant d’elles-mêmes et pouvant ainsi concurrencer celles de Fountains of Wayne (car elles ne se refusent rien).

/dec 15th 2003/