|
more info: |
After
advertising photos for a trendy trademark, surprising magazines front covers, a
worryingly optimistic song, a pastoral coloured sleeve, we have been expected
the worst from Cat Power’s new album: a mature work, wonderful and boring. The
fatal point of every discography started off with what’s best in post teenage
angst.
Has
the neurotics’ favourite got rid of her anxieties ?? Had she discovered the
joys of life in the soothing light of Patagonian deserts ?? Had she fell for
some posh Parisian electro producer ?? We, poor selfish musical fans, found
ourselves secretly wishing ordeals to pursue her. She may suffer and remain
forsaken by everyone provided her albums still bring us the same thrills.
Let’s
free the reader from this appalling feeling. This album is excellent, all the
more that it is actually (and paradoxically) the result of some liberation to a
certain extent.
In
addition to her mental well-being (and we can refer to the psychological session
leaded by one of Magic’s journalist), the freedom reached by the young
lady has musical outcomes which here do not consist in new-found femininity, in
tedious lifeless wisdom.
Enjoying
a larger production (let’s be careful ! even so it’s not Dave Fridmann), You
Are Free unfolds our beautiful American girl’s spare and hypnotic
song-writing thanks to subtle arrangements whose austere magnificence somehow
reminds one of Smog or of a Mormon version of Lisa Germano.
Played
on the piano or the guitar, Chan Marshall’s little folk melodies which were
once strapped up tight in their bitter straight jacket (in the previous albums)
here spread out their wings to be more touching than ever. There are signs of a
musical evolution in Chan Marshall’s ethereal work: a duet with classy, for
once, Eddie Vedder (‘Evolution’), icy and beautiful back voices scarcely
lighted up (‘Good Woman’), heartbreaking strings (‘Werewolf’) or
grinding guitars (‘Shaking Paper’).
‘Free’,
a nearly pop-song and a should-be hit in a better world, represents maturity of
mind according to Cat Power.
Keeping
an eye on the lyrics, the listener will cross the gallery of tiny modern
anxieties, weeping, to finally find nothing but mirrors. After having tried to
phone the young lady in vain in order to ask for her hand, he will come out to
have a few drinks in a dismal pub and, drink on his breath, he will praise this
essential album.
-Unemployed Fred, translation by SEB WOOd
---
in french/en français :
Des photos
publicitaires pour une marque branchée, des couvertures de magazines
surprenantes, un titre d’un optimisme inquiétant, une pochette bucolique et
colorée, on attendait le pire du nouveau CAT POWER. Une œuvre de la maturité.
Superbe et ennuyeuse. Le cap fatal de toute discographie commencée avec le
meilleur des troubles post-adolescents.
L’égérie
des névrosés s’était-elle débarrassée de ses inquiétudes ?
Avait-elle découvert la joie de vivre dans la lumière apaisante des déserts
de Patagonie ? Avait-elle rencontré l’amour dans les bras de quelque
producteur parisien d’électro chic ? On se surprenait à espérer secrètement
que le malheur continue de la poursuivre, égoïstes que nous sommes, nous les
amateurs de musique. Qu’elle souffre, abandonnée de tous, pourvu que ses
disques continuent de procurer un frisson identique.
Délivrons
le lecteur de cette chronique de cette abominable angoisse. Cet album est
excellent – et d’autant plus qu’il est effectivement (et paradoxalement)
le produit d’une certaine émancipation.
Car
la liberté entrevue par la demoiselle, outre ses conséquences sur son bien-être
mental, et on se reportera ici à la séance psychologique menée par le
journaliste de MAGIC, a sa traduction musicale. Mais ici point de féminité fraîchement
découverte, point de sagesse terne et molle, point de tiédeur.
Bénéficiant
d’une production plus ample (attention ce n’est pas encore du Dave Fridmann),
« You Are Free » développe l’écriture minimale et hypnotique de
la belle américaine au travers d’arrangements subtils dont la beauté austère
ne va pas sans rappeler SMOG ou une Lisa GERMANO subitement devenue mormone.
Exécutées
au piano ou à la guitare, les petites mélodies folk jusqu’alors sanglées
dans leur camisole d’amertume sur les précédents albums, déploient
largement leur ailes, plus touchantes que jamais. Voix doublées, avec un Eddie
Vedder classieux (Evolution), chœurs glaçants et beaux (Good Woman)
à peine teintés de lumière, cordes crève-cœur (Werewolf) ou guitares
grinçantes (Shaking Paper), marquent une évolution sonore dans
l’espace aérien de Chan MARSHALL.
Exemple
parfait de la maturité selon CAT POWER, Free, chanson presque pop et
tube potentiel dans un monde mieux fait.
-Unemployed Fred
/mar 15th 2003/